Dansk Brodag 2010
Dansk Brodag 2010 blev afholdt den 18. marts 2010 på Hotel H.C.A. i Odense.
Dagens
indleder: Michael Svane,
Formiddagens
tema: Lad falde, hvad ikke
kan stå – hvor langt tør vi gå.
Hvor der foreligger en digital synopsis for
præsentationen, er titlen link til denne.
Formiddagens præsentationer:
Administratorens vinkel – overblikket Sikkerheden er den overordnede styrende parameter, når vedligeholdet af en bygværksmasse skal optimeres. Men hvordan sikres det, med begrænsede midler, at sikkerheden til stadighed er intakt på hver enkelt bro i en samlet bygværksmasse på flere tusinde bygværker? Carsten F. Henriksen, Vejdirektoratet se præsentationen
Beregning af bæreevne: Ved anvendelse af moderne beregningsværktøjer er det ofte muligt at dokumentere forøget bæreevne af eksisterende konstruktioner. I indlægget gives en oversigt over mulige beregningstiltag, og der vises eksempel på hvordan en gradvis fokusering og mere detaljeret beregning kan resultere i store besparelser for bygherren Claus Pedersen/Ib Enevoldsen se præsentationen
Til grænsen med alkalikiselramte broer Mange af de danske broer lider af alkalikiselreaktioner og har karakteristiske revnedannelser og udludninger af beton og ser for de flestes vedkommende forfærdelige ude. Ofte rejser spørgsmålet sig, om broen skal bevares eller rives ned. Med udgangs i et par eksempler, vil dette indlæg give et overblik over hvilke renoveringsmuligheder og undersøgelser der bør gennemføres på broerne. Erik Stoklund Larsen, Cowi se præsentationen
Vedligeholdelse af broer og bygværker i Nyborg Kommune Nyborg Kommune igangsatte i 2009 en systematiseret opsamling af data for den ”ny” bygværksmasse (Nyborg, Ørbæk og Ullerslev Kommune samt delvist Fyns Amt). Status for dette ridses op. Tilstanden er bedre (!) end forventet, men der er også identificeret behov for reparationer. Ét eksempel er en bro, hvis kantbjælker og overbygning har udtjent sin levetid. Reparationsstrategier og argumenter – tekniske og andre – for fremme af istandsættelse gennemgås, herunder ”kampen” om midlerne. Paul S. Qvist, Nyborg Kommune se præsentationen
Eftermiddagens præsentationer:
Uddeling af Dansk Bro- og tunnelpris Som repræsentant for Nordisk Vejteknisk Forbunds danske udvalg 32 “Broer og tunneler” uddelte Henrik Elgård Jensen, Cowi i år Dansk Bro- og tunnelpris.
Undersøgelse af vandløbsbroer for ekstremregn Ovenpå ekstremregnskyllet med bortskylning af en jerbanebro i Adsbøl har Banedanmark udført en undersøgelse af samtlige vandløbsbroer og iværksat en sikkerhedsmæssig håndtering af fremtidige ekstremregnssituationer. Undersøgelsen præsenteres sammen med sikkerhedsprogrammet Klaus Frelling Andersen, Banedanmark se præsentationen
Vilsundbroen – Fastholdelse af Pille 1 Vilsundbroens pille 1 bevæger sig som følge af kystliniebevægelser, hvorfor Pille 1 nu står skråtstillet med pælene i spænd. Derfor etableres et nyt pæleværk udenom det eksisterende pæleværk til optagelse af samtlige belastninger fra broen. Det usædvanlige projekt gennemgås med visualiseringer og fotos. John Elnegaard, Rambøll se præsentationen
Bygning af bro over Funder Ådal På motorvejen Herning-Århus føres vejen på en bro over Funder Ådal. Broen bygges som 2 separate betonbroer, hvor overbygningen støbes i sektioner uden for broen hvorefter de skubbes ud over piller. Sektionerne støbes af 2 gange i justerbare forme med mulighed for gemetriændring af de enkelte sektioner således vejens længdeprofil kan varieres hen over broen. Thomas Kahl, Dywidag se præsentationen
Overgang til Eurocodes for broer Projektering og bæreevneberegning af broer skal fra 1. april 2010 baseres på Eurocodes. Det nye normgrundlag introduceres med de Nationale Annekser for broer. De væsentligste forskelle ift. nuværende praksis vil blive nævnt. Desuden omtales de nye forskrifter for sporbærende broer og vej- og stibroer. Hans Henrik Christensen, Rambøll se præsentationen
Det store udfletningsanlæg ved Motorringvejen i København indeholder veje i 3 niveauer med 13 broer, der har særlige geometriske, konstruktive og udførelsesmæssige specialiteter. Laust Ladefoged, Vejdirektoratet se præsentationen
Antal deltagere: 326
Ordstyrere, formiddag: Jens Sandager, Cowi Holger Duus, Sønderborg Kommune Ordstyrere, eftermiddag: Jørn Lauridsen, Vejdirektoratet Peter Vilstrup, Jorton A/S
Ajourført: 2010-03-18/SGN |