Dansk Brodag 2011
Dansk Brodag 2011 blev afholdt den 5. april 2011 på NYBORG STRAND.
Dagens
indleder: Nils Villemoes,
Formiddagens tema: For tiden er tiden vigtig - påvirker det broarbejderne?.
Hvor der foreligger en digital synopsis for
præsentationen, er titlen link til denne.
Formiddagens præsentationer:
Et af Danmarkshistoriens største jernbanefornyelsesprojekter Sikkerheden er den overordnede styrende parameter, når vedligeholdet af en bygværksmasse skal optimeres. Men hvordan sikres det, med begrænsede midler, at sikkerheden til stadighed er intakt på hver enkelt bro i en samlet bygværksmasse på flere tusinde bygværker? Dan Ole Rysgaard, Banedanmark se præsentationen
Broudskiftning på rekordtid, Skovdiget Broen på den stærkt trafikerede Hillerødmotorvej er opført med en vest- og en østbro. Østbroer er tidligere totalrenoveret og det var bekosteligt. Vestbroen er nu udskiftet som alternativ, og dette er sket på blot 42 døgn. Jesper Boilesen, Pihl & Søn se præsentationen
OPP - Hvordan påvirker det designet - fremdriften af projektet Kliplev - Sønderborg motorvejen er det første OPP vejprojekt i Danmark. Entreprenøren skal etablere motorvejen inkl. broer og vedligeholdelsen af anlægget i en længere årrække. Wolf Semm, KMG-Strabag se præsentationen
Hurtigere og sikrere brobyggeri. En ny overføring af Vesterled på M11 er designet og udført på utraditionel vis. Morten Rasmussen, NCC, Beton og Råhus se præsentationen
Eftermiddagens præsentationer:
Uddeling af Dansk Bro- og tunnelpris Som repræsentant for Nordisk Vejteknisk Forbunds danske udvalg 32 "Broer og tunneler" uddelte Henrik Elgård Jensen Dansk Bro- og tunnelpris.
Accelereret omisolering af brodæk i Finland Igangværende forskningsprojekt i Finland har ved 6 pilotprojekter eftervist, at det er muligt at foretage betonreparationer og omisolering med grunder, to lag membran og asfalt på et brodæk indenfor 1 til 2 uger. Forprøvning af materialer samt logistisk planlægning har sammen med udvikling af nye reparationsmørtler og testmetoder gjort dette muligt. Torsten Lunabba, Destia Oy, Finland se præsentationen
Fuldskala belastnings- og bæreevneforsøg på AKR-skadet bro En vejbro over Skovvejen skulle udskiftes grundet skader i brodækket fra alkalikiselreaktioner (AKR). Broen blev inden nedrivning anvendt til et kombineret fuldskala belastnings- og bæreevneforsøg for at opnå erfaringer med metoder, der kan anvendes til vurdering af restbæreevnen i AKR-skadede broer. Det primære problem i bæreevnemæssig forstand er oftest risikoen for forskydnings- og gennemlokningsbrud. Christian von Scholten, Niras se præsentationen
Ny løftebro over Sødertälje Kanal, Stockholm Den nye sporbærende bro over Södertälje Kanal erstatter en ca. 80 år gammel bro. Den ny bro er udformet som en løftebro med hovedfaget som et stålgitter og de 4 løftetårne med maskineri i indfarvet rød beton. I tillæg til den spændende udformning bød bl.a. topografi, jordbundsforhold og trafik på udfordringer i projektet. Michael Thulstrup, MT Højgaard se præsentationen
Reparationsarbejder på Langelandsbroen år 2008 til 2013 - set med entreprenørøjne Et omfattende arbejde hvor virkelig mange af renoveringsarbejdernes facetter er i spil under specielle forhold. Jess Thiel, Arkil Bro og Beton se præsentationen
Nidzara i Afrika - en ung ingeniør får udfordringer En udstationering til Etiopien i forbindelse med detailprojektering af en ny 265 km vejstrækning med en række brokonstruktioner byder på lidt at hvert for en ung ingeniør: teknisk, samarbejdsmæssigt og hvordan etableres en dagligdag i Etiopien for en ung, kvindelig broingeniør. Nidzara Fazlic, Grontmij | Carl Bro A/S se præsentationen
Antal deltagere: 403
Ordstyrere, formiddag: Jens Sandager, Cowi Holger Duus, Sønderborg Kommune Ordstyrere, eftermiddag: Lars Thorbek, Rambøll Helle Smidt, Næstved Kommune
Ajourført: 2010-03-18/SGN |