Dansk Brodag 2023
Dansk
Brodag 2023
28.
marts 2023
ODEON,
5000 Odense
|
Kaffe /
registrering
|
|
|
9.30
|
Velkomst
v/ Vibeke
Wegan, Vejdirektoratet
|
|
|
9.35
|
Indledning
Dagens
indleder: Torben Wiese, Foredragsholder og forfatter
”Bryd vanen.”
|
|
|
10.20
|
Præsentation
af formiddagens program
Otto Bach
Ulstrup, Banedanmark og
Line Faxøe Enghave Lauridsen, Lifax Consult
|
|
|
|
Tema: ”Nye mål – nye vaner”
|
|
|
10.25
|
Infrastrukturplan 2035 – også set med broøjne
Infrastrukturplanen
2035 har medført en omfattende udvidelse af aktivitetsniveauet på tværs af
infrastrukturområdet, og Vejdirektoratet og Banedanmark står midt i at skulle
op til mangedoble omfanget af anlægsaktiviteter, herunder konstruktionen af
bygværker og broer. Banedanmark og Vejdirektoratet skal sikre gennemførelsen
af disse projekter på korrekt vis. I præsentationen fortælles om omfanget af
denne opgave og hvorledes denne gribes an, herunder hvilke krav der arbejdes
med ift. klima og bæredygtighed.
v/ Jens
Holmboe, Vejdirektoratet og Hakon Iversen, Banedanmark
|
|
|
11.00
|
Minimering af broers CO2-aftryk i forbindelse med
projekteringen.
Brorådgiverne
skal fremover minimere CO2-aftrykket for de broer de projekterer, samt kunne
dokumentere dette i en CO2-redegørelse gennem alle projektfaser. Kommende
revision af Projekteringsgrundlag for Broer kommer til at indeholder
anvisninger til dette. Praktiske erfaringer med CO2 reducerende tiltag i
projekteringen omtales.
v/
Christian von Scholten, Vejdirektoratet
|
|
|
11.25
|
Pause
|
11.55
|
Digitalisering
af D&V / Virtuelle Inspektioner
Dronning Alexandrines Bro
Digitalisering
af Drift og Vedligehold er et område med stort potentiale, og i de seneste år
er det gået stærkt. Virtuelle inspektioner i en 3D-model genereret ud fra
fotos taget af droner og Artificial Intelligence (AI) til skadesdetektering,
er bl.a. nogle af de digitale løsninger, som Vejdirektoratet og COWI i dag
samarbejder om på Dronning Alexandrines Bro. Digitaliseringen kan være med til
at løse udfordringer ved visuelle eftersyn, som trafikale gener og svær
tilgængelighed, og i flere tilfælde erstatte de traditionelle NDT-metoder til
skadesvurdering.”
v/ Finn
Jensen og Natasha Lykke Barnes, Cowi A/S
|
12.20
|
Vurdering af revner i nye betonbygværker
Nye
betonbygværker kan fremstå med revner allerede ved aflevering.
Hvordan
kan det være? Skal man acceptere revner? Hvordan kan man registrere og
overvåge konstaterede revner?
Indlægget omhandler ny vejledning ”Vurdering
af revner i nye betonbygværker”. Vejledningen er udarbejdet som hjælp til at
vurdere om revner og porer, der konstateres i forbindelse med afleveringen
eller senere mangelgennemgang, ligger udenfor kravspecifikationerne i
aftalegrundlaget.
v/
Hans Henrik Christensen, Rambøll
|
|
|
12.45
|
Afrunding
af formiddagen
|
|
|
12.45
|
Frokost
|
|
|
13.45
|
Præsentation af eftermiddagens program
Gunner
Bardtrum, Banedanmark og
Jens Cordius,
Ringkøbing-Skjern Kommune
|
|
|
13.50
|
Uddeling af Dansk Bro- og Tunnelpris
Nordisk
Vejforums danske netværk ”Broer og Tunneler”, Dansk Brodag samt IABSE Danmark
uddeler Dansk Bro- og Tunnelpris.
v/ Bjarne
Landgrebe, Skandinavisk Spændbeton
|
|
|
14.05
|
Verdens vildeste brobyggere:
Den store Bagedyst, bare med broer
Mød
manden bag Verdens Vildeste Brobyggere, der fortæller om hvordan en cykelkonkurrence
i Holland blev til ideen om en konkurrence, hvor kommende generationer af
håndværkerlærlinge, ingeniør- og arkitektstuderende kan bygge storslåede
broer i et tværfagligt fællesskab.
En
ny, stort anlagt brobygningskonkurrence, hvor 45 unge lærlinge, studerende og
elever på tid dyster i at bygge spektakulære broer i beton, stål og træ. Med
et Bagedysten-agtigt format inviterer vi publikum helt tæt på den
nervepirrende kunst, som Danmark er førende i: at bygge broer.
v/ Michael Jeppesen,
”Verdens vildeste brobyggere” og
Henning Peer Jensen, Rambøll
|
|
|
14.30
|
Fugtisoleringssystemer – Hvordan får man grønt lys?
Fugtisoleringer
er komplekse systemer, der kræver stor viden og erfaring at arbejde med.
Fugtisolering bliver ofte stopklods og konfliktskaber på både nyopførelser og
broreparationer. Der er behov for et samarbejde, hvor både bygherrer,
entreprenører, leverandører og rådgivere giver deres bidrag til en smidigere
identifikation og accept af holdbare fugtisoleringssystemer til broer.
v/ Jørgen
Højris Jensen, Rambøll
|
|
|
14.55
|
Vesterbro
projektet.
Udskiftning af bro over banen i midten af Aalborg by.
Vesterbro-broen
fra 1931 over banen i indre by i Aalborg var udtjent og skulle udskiftes. At
bryde en bro ned i trafikerede byer kan være en udfordring, ikke mindst med
30.000 daglige trafikanter på broen og en jernbane under broen. Indlægget
omhandler nedbrydningen og opførelse af en ny bro i 2 etaper kombineret med
renovering af 4.500m2 parkeringskældre, som støder op til broen på begge
sider.
Emnerne
bygherreleverancer, tekniske detaljer fra udførelsen, håndtering af trafikken
over og under broen samt adgange til lejligheder og butikker inde i
byggepladsen vil blive berørt.
v/ Kim Brun
Kristensen, Aalborg Kommune, og
Jesper Juel Pedersen, CG Jensen A/S
|
|
|
15.20
|
Pause
|
|
|
16.00
|
Datadrevet
vedligehold og anvendelse af digital tvilling
Anlægsforvaltningen
på Øresundsbroen har som mål at aflevere en holdbar bro til næste generation
og at undgå øgning af vedligeholdsomkostninger med tiden. Det forudsætter,
at vedligehold løbende må effektiviseres, og at der må anvendes smarte
løsninger. Derfor er det valgt at anvende en vedligeholdsstrategi, der kaldes
”Smart Maintenance”, som baseres på datadrevne beslutninger, kollektive
kompetencer, intern integration og ekstern integration.
v/ Bengt
Hergart, Øresundsbron
|
|
|
16.25
|
Slagelse Gangbro – elegant mødested og
forbindelse
Brokonstruktionen
er en trebenet kontinuert stålkassedrager, og designmæssigt er de komplekse
løsninger drevet af et ønske om enestående arkitektonisk udtryk, øget
tilgængelighed samt fokus på miljø og bæredygtighed ved optimering af
materialer og transport
v/
HSM Industri A/S
|
|
|
16.50
|
Afslutning
– ”Farvel og tak”
|
|
|
16.55
|
”Gå-hjem”-buffet
|
|