Dansk Brodag 2024
Dansk
Brodag 2024
9.
april 2024
ODEON,
5000 Odense
|
Kaffe /
registrering
|
|
|
9.30
|
Velkomst
v/ Vibeke
Wegan, Vejdirektoratet
|
|
|
9.35
|
Indledning
Dagens
indleder: Kathrine Lilleør, Forfatter, debattør og sognepræst ”Glæd
dig!”
|
|
|
10.20
|
Præsentation
af formiddagens program
Otto Bach
Ulstrup, Banedanmark
|
|
|
|
Tema: ”Bevar værdien - spar på energien”
|
|
|
10.25
|
Metro Højbane udført som trækonstruktion
For at nå Metroselskabet’s mål om at reducere CO2 i anlægsfasen
med 50%, sammenlignet med tidligere metrolinjer i København, har COWI &
Arup gennemført et feasibility-studie vedrørende brug af træ som det primære
byggemateriale til metroens viaduktkonstruktioner. Feasibility-studiet har
vist, at en træ-beton komposit konstruktion (TBK) er en mulig løsning. Her
blev især fokuseret på at eftervise brandsikkerhed, tilstrækkelig styrke i
forhold til utilsigtede belastninger fra togafsporinger, holdbarhed og
bygbarhed. Den forventede CO2-besparelse er på mindst 33% for brodækket.
Opgaven er på nuværende tidspunkt på konceptniveau og evalueres nærmere i
projektets følgende faser. Denne præsentation vil give et overblik over det
arbejde, der er udført til dato, med at udvikle hvad der kan blive verdens
første TBK-metrolinje.
v/ Kevin
Frederik, Arup og Jared Frisendahl, Metroselskabet
|
|
|
10.50
|
Træbroer – Vedligehold, renhold og glatførebekæmpelse
v/
Line Faxøe Enghave Lauridsen, Odense Kommune
|
|
|
11.15
|
Pause
|
11.45
|
CO2-aftryk
som en del af beslutningsgrundlaget for valg af løsning
Når
der skal vælges mellem løsninger for nye infrastrukturanlæg, er prisen ofte
en tungtvejende parameter. Nu inddrages en ny parameter: den globale
opvarmning, ofte målt i ton CO2. Der gennemgås forskellige løsningsmuligheder
med hver deres CO2 aftryk fra et helt konkret projekt for hhv. en stibro og
en stitunnel. Desuden berøres udvalgte potentialer for reduktion af CO2
aftryk med afsæt i det konkrete projekt, ligesom andre aspekter med betydning
for både analyse og valg af løsning berøres.
v/ Marie Dewornu
Johnsen, Sweco og
Maria Krogh Mortensen, Sweco
|
12.10
|
Langebro Ramperum Sjælland – Katodisk beskyttelse ved
dilatationsfuger og af trapper
Langebro
blev opført i 1954 og er en fredet, mekanisk klapbro. Broen udgør en vigtig færdselsåre
for København med 49.000 motorkøretøjer, 20.000 cyklister og 3.300 fodgængere
dagligt. Københavns kommune har igangsatte en tilstandsvurdering og en
strategi for en totalrenovering af broen, som vil forløbe over en 10-årig
periode. En af de løsninger, der er valgt, er katodisk beskyttelse, som
anvendes på udvalgte konstruktionsdele med en kombination af flere
forskellige installationstyper.
v/
Karsten Brisell, Københavns Kommune, Thomas Heide Remil, Krüger A/S og Peter
S. Westermann, Krüger A/S
|
|
|
12.35
|
Afrunding
af formiddagen
|
|
|
12.35
|
Frokost
|
|
|
13.35
|
Præsentation af eftermiddagens program
Jens
Sandager, Cowi
|
|
|
13.40
|
Uddeling af Dansk Bro- og Tunnelpris
Nordisk
Vejforums danske netværk ”Broer og Tunneler”, Dansk Brodag samt IABSE Danmark
uddeler Dansk Bro- og Tunnelpris.
v/ Bjarne
Landgrebe, Skandinavisk Spændbeton
|
|
|
13.55
|
Bæreevne
og Bæredygtighed.
Hvordan
udnyttes ressourcerne bedst?
Hvordan
kan to ingeniører få forskellige resultater ud af en bæreevneberegning af
samme bro?
Professionel
håndtering af eksisterende broer og anlægskonstruktioner bliver en mere og
mere vigtig del af arbejdet som bygherre og ingeniør – De mest bæredygtige
løsninger er dem, hvor vi genbruger, opgraderer, reparerer, bygger ovenpå
eller levetidsforlænger de bygværker, vi allerede har.
I
indlægges præsenteres nogle af de redskaber, der findes i værktøjskassen, når
der er behov for at arbejde med eksisterende konstruktioners bæreevne; fra
det helt simple til det mere avancerede. Og spørgsmålet i indledningen
forsøges besvaret.
v/ Jan Vig
Nielsen, Ramboll
|
|
|
14.20
|
Revision af AAB’er og nye håndbøger for reparation og
overfladebeskyttelse af betonbroer
Som
en del af vejreglerne indgår almindelige arbejdsbeskrivelser (AAB) for
reparation og overfladebeskyttelse af betonbroer. Som supplement til disse
nyreviderede AAB’er er der nu udgivet to nye håndbøger (HB) og
tilsynshåndbøger (TH) med det formål at vejlede teknikere i disse to emner.
Indlægget præsenterer en række væsentlige emner, som nu indgår i de gældende
udgaver af AAB, HB og TH. Målet med dokumenterne er at sikre et højt
kvalitetsniveau af reparations- og overfladebeskyttelsesarbejder, så vi i fremtiden
kan vedligeholde og – hvor det er muligt – bevare store dele af vores
infrastruktur.
v/ Jens Mejer
Fredriksen, Cowi
|
|
|
14.45
|
Optimering
af kilelejedesign, Odins Bro.
Svingbroen
Odins Bro, ejes og driftes af Odense Kommune, og gennemgår løbende
optimering. Senest er fokus rettet mod kilelejerne, der låser svingfagene til
landfæsterne. De oprindelige kilelejer kræver hyppig og dyr vedligeholdelse.
På baggrund af en detaljeret konstruktionsanalyse af kilerne og en
funktionsbeskrivelse, der sikrer, at broens funktion ikke kompromitteres, har
COWI og SH Group optimeret kiledesignet. Denne præsentation vil dække både
optimeringsprocessen og det forbedrede kiledesign.
v/ Søren G. Hansen,
Cowi, og Nikolaj Smith Lorentzen, SH Group
|
|
|
15.10
|
Pause
|
|
|
15.40
|
Vejles svar på cykelslangen
6.
juli 2023 åbnede Vejle Kommune en bro som forbinder Grejsdalsvej med
skovområdet ved Store Grundet. Brugerne træder ind i skoven øst for jernbanen
i trækronernes højde og bevæger sig gradvis ned mod skovbunden ved broens
ende. Denne rejse fra trætop til skovbund er et arkitektonisk og
ingeniørmæssigt mesterværk, som illustrerer den perfekte fusion af form,
funktion og natur.
v/ Hussein
Al-Nema, CGJensen og Jesper Kjærgaard, Vejle Kommune
|
|
|
16.05
|
Femern Bælt-tunnelen – en grøn genvej
til Europa
Byggeriet
af Femern Bælt-forbindelsen er danmarkshistoriens største
infrastrukturprojekt. Den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og
Puttgarden er samtidig verdens længste tunnel af sin art.
Anlægsarbejdet
startede i 2020 og afsluttes i 2029, hvor tunnelen forventes at åbne for
trafik med en tosporet motorvej og nødspor i hver retning og to separate
elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog. Det vil tage 10 minutter
at køre fra Danmark til Tyskland i bil og 7 minutter i tog.
I
indlægget vil Henrik give en indføring i byggeriet af Femern Bælt-tunnelen,
fra baggrund og behov til den tekniske gennemførsel, hensynet til
bæredygtighed og de fremtidige muligheder
v/
Henrik Vincentsen, Femern A/S
|
|
|
16.30
|
Afslutning
– ”Farvel og tak”
|
|
|
16.35
|
”Gå-hjem”-buffet
|
|