Dansk Brodag 2008
Dansk
Brodag 2021
7.
september 2021
ODEON
5000
Odense
|
Kaffe /
registrering
|
|
|
9.30
|
Velkomst
v/ Vibeke
Wegan, Vejdirektoratet
|
|
|
9.35
|
Indledning
Dagens
indleder: Dennis Nørmark, antropolog og forfatter
”Pseudoarbejde, har vi i virkeligheden fået
travlt
med at lave ingenting”
|
|
|
10.20
|
Præsentation
af formiddagens program
Line Faxøe
Enghave Lauridsen, Lifax Consult og
Jens Cordius, Ringkøbing-Skjern Kommune
|
|
|
|
Tema: ”Van(d)skelige bygværker”
|
|
|
10.25
|
Kan Limfjordstunnelen reddes?
Ekspertundersøgelse 2017-2019.
v/ Jørn
Andreas Kristensen, Vejdirektoratet
|
|
|
10.50
|
Sallingsundbroen - Når en hovedfærdselsåre skal
renoveres.
Sikkerhed, fremkommelighed og overraskelser under stort reparationsarbejde.
Det
blev i 2019 besluttet, at der på Sallingsundbroen – Jyllands længste bro – skulle
gennemføres et større reparationsarbejde. Arbejdet omfatter en total
omisolering, udskiftning af dilatationsfuger, udskiftning af autoværn og
vindskærme samt nye fortove.
Broens
bredde på 16 m gav forhåbninger om ”god plads” til at få trafikken igennem
under udførelsen, men begrænset styrke af de udkragede vinger satte grænser.
Senere blev konstateret, at brodækkets overflade den ringe alder til trods
var af en beskaffenhed, der ikke uden større indsats kunne accepteres som
grundlag for den ny fugtisolering.
Projektet
har dermed budt på udfordringer både under projektering og udførelse.
v/ Leif
Holmstrøm, SWECO
|
|
|
11.15
|
Pause
|
11.45
|
Katodisk beskyttelse af de sydfynske broer, en genial
løsning
Præsentationen
vil forklare, hvorfor katodisk beskyttelse blev valgt som reparationsmetode
til at levetidsforlænge broerne, og indeholde en gennemgang af erfaringerne
mht. projektering og udførelse, herunder udvikling, bygbarhed og nye
løsninger. Der vil endvidere være fokus på drift og vedligehold af anlæggene.
v/ Jacob
Brink Jansson, COWI
|
12.10
|
Ny Storstrømsbro – Danmarks største igangværende
brobyggeri.
Anlæg af den nye Storstrømsbro er
i gang. En stor ny elementfabrik er etableret på Masnedø, hvor de gigantiske
betonelementer til underbygningen præfabrikeres inden de sejles ud og
monteres som et gigantisk ”lego-samlesæt”. Et specialbygget hejseværk
monteres efterfølgende på bropillerne og løfter de præfabrikerede
overbygningselementer op på plads. Indlægget giver en overordnet gennemgang
af broens fysik og opbygning samt nuværende status på byggeriet.
v/
Niels Gottlieb,
Vejdirektoratet
|
|
|
12.35
|
Afrunding
af formiddagen
|
|
|
12.40
|
Frokost
|
|
|
13.50
|
Præsentation af eftermiddagens program
Gunner
Bardtrum, Banedanmark og Søren G. Nielsen, SWECO
|
|
|
13.55
|
Uddeling af Dansk Bro- og Tunnelpris
Nordisk
Vejforums danske netværk ”Broer og Tunneler” samt IABSE Danmark uddeler Dansk
Bro- og Tunnelpris.
v/ Asger
Knudsen, Nordisk Vejforum, DK
|
|
|
14.10
|
Udsmykning af buebro med grafisk beton
I
forbindelse med opsætning af en ny elementbuebro i Odense Kommune, blev der
lavet udsmykninger i grafisk beton på nogle af fløjvæggene.
Broen har en central placering i det nye Nørrebro-kvarter, og bygherren
ønskede en bro, som udgør et kunstelement i området.
Indlægget omhandler både de tekniske, de æstetiske og de kunstneriske
overvejelser. Der gives et indblik i processen mod det færdige resultat og
hvilke udfordringer man mødte undervejs.
v/ Peter
Holst Henckel, Billedkunstner.
|
|
|
14.30
|
Erfaringer med brolejer – lejetyper, installation og drift
v/ Hans
Henrik Christensen, Rambøll
|
|
|
14.55
|
Mini
skråstagsbro bliver Hedehusenes nye vartegn
Mini skråstagsbro med en spændvidde på 42
meter over 6 spor på Danmarks mest trafikerede jernbanestrækning - Vestbanen.
Broen skal binde det nye byområde NærHeden sammen med Hedehusene by.
Det
ene vederlag er direkte funderet og det andet inkl. ankerblokke er funderet
på 32 stk. borede Ø1180 pæle med en længde på op til 28 m.
Broens
ståloverbygning er præfabrikeret i flere dele på værksted, hvorfra delene er
transporteret til brostedet. Brodækket blev løftet på plads med en af Nordens
største mobile kraner under en natspærring i september 2019.
Alle
arbejder er udført tæt på naboer og spor i drift – med alle de spændende
udfordringer det bringer med sig.
v/
Flemming Visbech, JORTON og Daniel Kristoffersen, COWI
|
|
|
15.25
|
Pause
|
|
|
16.00
|
Betonbroer
skal reducere CO2-fodaftrykket
Brofolket bliver nu stillet over for et
politisk krav om, at betonbroers CO2-belastning reduceres betydeligt. Det
kræver dygtighed og teknologisk udvikling – to emner som kan leveres, hvis
ja-hatten tages på og branchen bliver mere innovativ. Der er teknisk set
ingen snuptags-løsninger, og der skal spilles på flere heste – fx anvendelse
af mere grønne cementer, et lavere cementforbrug i betonen, slankere
konstruktioner, mindre blød armering og mere forspænding.
v/ Christian Munch-Petersen, Emcon
|
|
|
16.20
|
Mumbai Trans Harbour Link
Mumbai Trans Harbour Link er en 21,8 km lang
forbindelse mellem Mumbai og den nye bydel Navi Mumbai. Når broen står færdig
omkring 2022, vil den være en af de længste krydsninger over vand i verden.
Forbindelsen består af både stål- og betonbroer og ligger i et område med
varmt fugtigt vejr, saltvand, blød undergrund, tidevand, jordskælv og
kraftige storme. Forbindelsen er delt op i 3 udbudspakker med forskellige
entreprenører/rådgivere, hvilket har resulteret i forskellige design koncepter
for samme brotyper.
Del
1: Pakke 2 – Marine betonbroer
Pakke
2 af forbindelsen består af 7.8 km marine broer. Præsentationen omhandler
design af betonbroerne, der er udført som præfabrikerede betonkassedragere
med ekstern forspænding. Fundering er borede pæle.
Del
2: Pakke 1 – Marine stålbroer
Pakke
1 af forbindelsen består af 6 km ramper på land, 8 km marine betonbroer, samt
4 marine stålbroer med en total længde på 2,3 km.
I
præsentationen gives en oversigt over koncepterne for betonbroerne, mens
fokus vil omhandle design og udførelse af stålbroerne. Stålbroerne er
kassedragere med et ortotropt ståldæk, variabel dragerhøjde op til 6.6 m og
et spænd på op til 180 m. En vigtig del af eftervisningen har været at sikre
den aerodynamiske stabilitet, hvilket har krævet et stort antal
vindtunnelforsøg og anvendelse af dæmpere i de lange spænd
v/ Claus Nissen, Rambøll og Jens Brolev Marcussen, COWI
|
|
|
16.50
|
Diskussion
og opsamling på dagen samt afslutning
|
|
|
16.55
|
”Gå-hjem”-buffet
|
|