|
Kaffe /
registrering
|
|
|
9.30
|
Velkomst
v/ Vibeke
Wegan, Vejdirektoratet
|
|
|
9.35
|
Indledning
Dagens
indleder: Dennis Nørmark, antropolog og forfatter
”Pseudoarbejde, har vi i virkeligheden fået
travlt
med at lave ingenting”
|
|
|
10.20
|
Præsentation
af formiddagens program
Karsten
Nordman, KNormand og Jens Cordius, Ringkøbing-Skjern Kommune
|
|
|
|
Tema: ”Van(d)skelige bygværker”
|
|
|
10.25
|
Kan Limfjordstunnelen reddes?
Ekspertundersøgelse 2017-2019.
v/ Jørn Andreas
Kristensen, Vejdirektoratet
|
|
|
10.50
|
Sallingsundbroen - Når en hovedfærdselsåre skal
renoveres.
Sikkerhed og fremkommelighed under stort reparationsarbejde.
v/ LEH, SWECO
|
|
|
11.15
|
Pause
|
11.45
|
Katodisk beskyttelse af de sydfynske broer, en genial
løsning
Præsentationen
vil forklare, hvorfor katodisk beskyttelse blev valgt som reparationsmetode
til at levetidsforlænge broerne, og indeholde en gennemgang af erfaringerne
mht. projektering og udførelse, herunder udvikling, bygbarhed og nye
løsninger. Der vil endvidere være fokus på drift og vedligehold af anlæggene.
v/ Jacob
Brink Jansson, COWI
|
12.10
|
Ny Storstrømsbro – Danmarks største igangværende
brobyggeri.
Anlæg af den nye Storstrømsbro er i gang. En
stor ny elementfabrik er etableret på Masnedø, hvor de gigantiske
betonelementer til underbygningen præfabrikeres inden de sejles ud og
monteres som et gigantisk ”lego-samlesæt”. Et specialbygget hejseværk
monteres efterfølgende på bropillerne og løfter de præfabrikerede
overbygningselementer op på plads. Indlægget giver en overordnet gennemgang
af broens fysik og opbygning
v/
Niels Gottlieb,
Vejdirektoratet
|
|
|
12.35
|
Afrunding
af formiddagen
|
|
|
12.40
|
Frokost
|
|
|
13.50
|
Præsentation af eftermiddagens program
Gunner
Bardtrum, Banedanmark og Søren G. Nielsen, SWECO
|
|
|
13.55
|
Uddeling af Dansk Bro- og Tunnelpris
Nordisk
Vejforums danske netværk ”Broer og Tunneler” samt IABSE Danmark uddeler Dansk
Bro- og Tunnelpris.
v/ Asger
Knudsen, Nordisk Vejforum, DK
|
|
|
14.05
|
Udsmykning af buebro med grafisk beton
I
forbindelse med opsætning af en ny elementbuebro i Odense Kommune, blev der
lavet udsmykninger i grafisk beton på nogle af fløjvæggene.
Broen har en central placering i det nye Nørrebro-kvarter, og bygherren
ønskede en bro, som udgør et kunstelement i området.
Indlægget omhandler både de tekniske, de æstetiske og de kunstneriske
overvejelser. Der gives et indblik i processen mod det færdige resultat og
hvilke udfordringer man mødte undervejs.
v/ Peter
Holst Henckel, Billedkunstner.
|
|
|
14.25
|
Erfaringer med brolejer – lejetyper, installation og
drift
v/ Hans
Henrik Christensen, Rambøll
|
|
|
14.50
|
Mini skråstagsbro
bliver Hedehusenes nye vartegn
Mini skråstagsbro med en spændvidde på 42
meter over 6 spor på Danmarks mest trafikerede jernbanestrækning - Vestbanen.
Broen skal binde det nye byområde NærHeden sammen med Hedehusene by.
Det
ene vederlag er direkte funderet og det andet inkl. ankerblokke er funderet
på 32 stk. borede Ø1180 pæle med en længde på op til 28 m.
Broens
ståloverbygning er præfabrikeret i flere dele på værksted, hvorfra delene er
transporteret til brostedet. Brodækket blev løftet på plads med en af Nordens
største mobile kraner under en natspærring i september 2019.
Alle
arbejder er udført tæt på naboer og spor i drift – med alle de spændende
udfordringer det bringer med sig.
v/
Flemming Visbech, JORTON og Daniel Kristoffersen, COWI
|
|
|
15.20
|
Pause
|
|
|
15.55
|
Betonbroer
skal reducere CO2-fodaftrykket
Brofolket kan forvente et politisk krav om,
at betonbroers CO2-belastning reduceres betydeligt. Det kræver dygtighed og
teknologisk udvikling – to emner som kan leveres, hvis ja-hatten tages på og
branchen bliver mere innovativ. Der er teknisk set ingen snuptags-løsninger,
og der skal spilles på flere heste – fx anvendelse af mere grønne cementer,
et lavere cementforbrug i betonen, slankere konstruktioner, mindre blød
armering og mere forspænding.
v/ Christian Munch-Petersen, Emcon
|
|
|
16.15
|
Mumbai Trans Harbour Link
Mumbai
Trans Harbour Link er en 21,8 km lang forbindelse mellem Mumbai og den nye
bydel Navi Mumbai. Når broen står færdig omkring 2022, vil den være en af de
længste krydsninger over vand i verden. Forbindelsen består af både stål- og
betonbroer og ligger i et område med varmt fugtigt vejr, saltvand, blød
undergrund, tidevand, jordskælv og kraftige storme. Her fokuseres særligt på
design af de marine betonbroer.
Pakke
1 af forbindelsen består af 6 km ramper på land, 8 km marine betonbroer,
samt 4 marine stålbroer med en total længde på 2,3 km.
Her
gives et overblik over design og udførelse af stålbroerne. Stålbroerne er
kassedragere med et ortotropt ståldæk, variabel dragerhøjde op til 6.6 m og
et spænd på op til 180 m. En vigtig del af eftervisningen har været at sikre
den aerodynamiske stabilitet, hvilket har krævet et stort antal
vindtunnelforsøg og anvendelse af dæmpere i de lange spænd.
v/ Claus Nissen, Rambøll og Jens Brolev Marcussen, COWI
|
|
|
16.45
|
Diskussion
og opsamling på dagen samt afslutning
|
|
|
16.50
|
”Gå-hjem”-buffet
|